Follow the Money, Argos, Trouw en ook TNO hebben met hun onderzoek aangetoond dat er aan energiearmoede wordt verdiend. Ook dienen de aanbestedingen van gemeente veel breder te kijken naar de echte maatschappelijke impact.
Dagblad Trouw schreef ook een artikel over aanbestedingen waaruit bleek dat 85% van de aanbestedingen naar commerciele partijen gaat.
Anders dan het onderzoek van Argos en Follow The Money gaat dit artikel wel dieper in op de sociale component van de energietransitie, lees maar mee:
'Ze wisten de groep te bereiken waarbij de nood het hoogst was', zegt hoofdonderzoeker Arianne van der Wal. “Omdat ze vanuit het buurthuis komen, de wijk goed kennen en die doelgroep goed weten te vinden, zie je dat ze ook de meeste impact hebben op het energieverbruik.”
Verderop staat dat bewoners die waren geholpen door deze lokale partij, naderhand bovendien meer betrokken waren bij hun buurt en significant vaker vrijwilligerswerk dan bewoners die nog niet waren geholpen.
Precies de zaken die je wil in het vormen van gemeenschappen en het lange termijndoel die de transitie is. Iets wat ik herken van de interactie tussen Energiehulp, het Vogelnest en andere buurtcentra.
De rest is ook interessant, dus vooral even lezen: https://lnkd.in/ehFmcnDK
Het is daarom zo ontzettend frustrerend dat iedereen het werk, de kwaliteit en aandacht van de FIXbrigade Amsterdam enorm waardeert maar dat de klok nu echt hard begint te tikken voor de FIXbrigade Amsterdam want er is bijna geen geld meer.
Er wordt nog steeds gesproken met de gemeente Amsterdam, want t kan niet gebeuren dat de FIXbrigade Amsterdam ophoudt te bestaan.
De eerste publiekscampagne eindigt op 2 april, en de campagne gericht op het bedrijfsleven gaat zo van start en ook worden er fondsen benaderd voor de broodnodige financiering.
コメント